kombajn zbożowy bizonJako dziecko, z pewnością nie raz zastanawiałeś się nad tym, jak z pola pełnego złotych, żółtych kłosów w okresie letnim otrzymuje się czyste, pozbawione plew i zanieczyszczeń ziarno zbożowe, z którego później powstaje chleb, czy oleje. W tym artykule, na przykładzie kombajnu zbożowego Bizon zaprezentujemy schematyczną zasadę działania kombajnu zbożowego. Postaramy się to opisać w języku prostym, tak, aby na jego podstawie także dzieci zrozumiały „Jak to działa?”. Czas na opowieść, w którym pokażemy jak działa kombajn zbożowy Bizon.

Ogólnie o Bizonie

Jestem przekonany, że niejednokrotnie już widziałeś Bizona. Nie tego żywego ssaka, tylko bizona mechanicznego, stworzonego w celach rolniczych. Kombajn zbożowy Bizon to najpopularniejsza maszyna rolnicza polskiej produkcji, znana nie tylko z naszych rodzimych pól, lecz także znana za granicą. Produkowany był w Fabryce Maszyn Żniwnych w Płocku, największej fabryce produkującej maszyny rolnicze w Europie Centralnej. Jeśli wiesz, jak wygląda zarys budowy maszyny, możemy przejść do omówienia poszczególnych elementów konstrukcyjnych maszyny. Mimo, że  kombajn zbożowy Bizon jest konstrukcją archaiczną przy dzisiejszych kombajnach zbożowych, to ogólny schemat działania pozostaje ten sam. Zatem, do dzieła!

Powyższy obrazek, przedstawia schematyczną budowę kombajnu zbożowego. Kombajny z płockiej fabryki zostały nazwane jak ssaki, bizony, ze względu na budowę przypominającą właśnie te zwierzęta.

Kombajn zbożowy Bizon – zasada działania

Kombajn zbożowy wyróżnia się przede wszystkim charakterystycznym przednimi elementami, czyli jakby stołem, zespołem żniwnym, który ma za zadanie, przy pomocy „grzebieni” nabierać kłosy do maszyny. Jest to fachowo znany heder. Punkt pierwszy na obrazku to nagarniacz, bardziej fachowo – motowidły. Mają one za zadanie pochylanie łanów zboża w kierunku maszyny. Drugi punkt to kosa, na której umieszczone są ostrza o trójkątnej budowie, poruszające się w szybkim tempie. Ostrza te, znajdują się pomiędzy elementami, przypominającymi groty, zwanymi fachowo bagnetami. Ten element tnie kłosy zboża. Kolejny, ostatni, zewnętrzny element kombajnu to ślimak. Ma on za zadanie zebrać skoszone kłosy z całej szerokości hedera, do centralnej części, gdzie znajduje się pierwszy, wewnętrzny element kombajnu.

Punkt czwarty to podajnik pochyły, mający za zadanie transport ściętych łanów zboża do najważniejszych elementów kombajnu – zespołu młócącego. Wstępny etap czyszczenia skoszonego zboża zaczyna się punkcie piątym, gdzie znajduje się chwytak kamieni – jest to wgłębienie zaraz za podajnikiem pochyłym, w którym gromadzą się wszelkie ciężkie przedmioty, kamienie i zanieczyszczenia. Kolejny punkt to bęben młócący. Jest to zestaw podłużnych, wąskich fragmentów blachy (cepów), umieszczonych na konstrukcji przypominającej bęben. Cepy uderzają z dużą siłą i prędkością w kłosy, wydobywając z nich ziarno. Punkt siódmy to element fachowo określany jako klepisko. Jest to metalowe sito o przekroju wycinka koła, przez które przelatuje ziarno oddzielone od kłosów. Oddzielone puste kłosy trafiają do punktu ósmego przez odrzutnik na wytrząsacze, lub bardziej fachowo – klawisze. Tam oddzielone zostają pozostałe wcześniej ziarna, a następnie rynnami spadają do podsiewacza (9), który ruchem posuwistym przepycha dalej ziarno. Wentylator określony numerem dziesięć służy do wydmuchiwania lżejszych plew i słomy od ziarna.

Ziarno czyszczone jest dokładnie na dwóch (w przypadku Bizona) lub więcej sitach oznaczonych na infografice numerami jedenaście i dwanaście. Numery 13 i 14 to podajniki kłosowe, odpowiednio dolny i góry, mające za zadanie przenoszenie kłosów z powrotem do młocarni, celem dokładniejszego wydobycia ziaren. Kolejny punkt to też podajnik, tylko że ziarnowy. Jego konstrukcja jest podobna do podajnika kłosowego, ale ziarna trafiają z niego wprost do zbiornika, mogącego pomieścić w Bizonie dwie tony ziarna, oznaczonego numerem 16.

A skąd części zamienne?

Zbliżamy się nieuchronnie ku tyłowi maszyny. Numerem siedemnastym oznaczona jest sieczkarnia, która tnie nożykami wylatującą słomę tak, by można ją było bez problemu zaorać. Jeśli chcemy pozostawić słomę na polu i ją zebrać w snopki, można wyłączyć ten element z pracy. Jak się łatwo domyślić, punkt 18. to kabina. Miło, jeśli jest okryta szkłem, bo często kurz przeszkadza w pracy i dostaje się do układu oddechowego i oczu. Ostatni element, oznaczony dziewiętnastką, to silnik diesla, pracujący podczas dużych upałów na granicy przegrzania.

Jak widać, konstrukcja kombajnu zbożowego nie jest zbyt skomplikowana. Pamiętajmy, że oprócz wyróżnionych elementów w kombajnie pracują setki innych, mniejszych i większych, o mniejszym znaczeniu, ale niezbędnych do pracy. Kombajny Bizon, ze względu na wiek, mają skłonności do odmawiania pracy. Jeśli szukasz dobrych części zamiennych w niskich cenach, znajdź w internecie sklep rolniczy, który oferował będzie większość potrzebnych Ci części do bizona. Oszczędzisz dzięki temu czasu i pieniędzy, bo potrzebne akcesoria kupisz za pomocą komputera, myszki i dostępu do internetu.

Related posts: